Skip links

Wat is er veranderd in de apk wetgeving in mei 2018

De techniek in voertuigen verandert snel. Denk maar aan een Porsche APK. Diverse APK-eisen zijn daarop aangepast. Zo zijn er nieuwe eisen voor veiligheidssystemen en milieu, maar ook voor de moderne brandstoffen. Denk bijvoorbeeld aan controle op waarschuwingslampjes op het dashboard (stabiliteitscontrole, bandenspanning, elektronische stuurbekrachtiging, abs, ebs, airbag, eCall), roetfiltercontrole op aanwezigheid en niet duidelijk defect, controle op afstelling mistvoorlicht en waterstofinstallatie-eisen. 

Roetfilter

Eén wijziging vraagt de uitdrukkelijke aandacht van dieselrijders. In de APK wordt straks gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen. Vanaf 2020 komt er een 15 % hoger MRB tarief voor dieselauto’s zonder roetfilter, omdat deze beduidend meer vervuilen dan een dieselauto met een goed werkend roetfilter. In eerste instantie wordt er slechts visueel op de aanwezigheid van het roetfilter gecontroleerd. Dit probleem is overigens meestal goed te herkennen doordat de motor slecht loopt en er een controlelampje oplicht.

Uitgebreide controle

Op termijn komt er mogelijk een uitgebreidere controle, bijvoorbeeld met een deeltjesteller die de kwaliteit van de uitlaatgassen kan meten. Dan zal ook een auto met een slecht werkend filter afgekeurd worden in de APK. In Duitsland zijn daar al concrete plannen voor, maar in Nederland is het nog niet zo ver.

Aanwezigheid roetfilter 

Vanwege de gewijzigde APK-regels is het van belang om een roetfilter te hebben. Voorkom hoge kosten bij een toekomstige APK en let bij de aankoop van een gebruikte auto op de aanwezigheid en de werking ervan. Een gebruikte auto, die met BOVAG garantie wordt gekocht, moet aan de wettelijke eisen voldoen. Veel garagebedrijven beschikken niet over dure meetapparatuur en kunnen ook niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee houdt de aankoop van een dieselauto vooralsnog een zeker risico in. De kans op een verwijderd of kapot roetfilter wordt geschat op 5 tot 7 procent

 

Join the Discussion